Ontdek het Jonge Wegweters traject
Voor wie is Jonge Wegweters?
Deelnemen als jongere aan Jonge Wegweters
Ik ben een jongere en wil zelf een Jonge Wegweter zijn.
Super dat je interesse hebt in Jonge Wegweters en mee wil bouwen aan de mobiliteit van je stad of gemeente. De stem van jongeren is echt belangrijk in het mobiliteitsdebat van vandaag. Met de toolbox Jonge Wegweters vertrekken we vanuit jouw verplaatsingen om je daarna stap voor stap mee te nemen in het complexe maar interessante mobiliteitsverhaal.
Lees meer
Zet de jeugdraad in beweging, overtuig je favoriete leerkracht of verzamel zelf een groep Jonge Wegweters. Wij helpen je wel om de juiste persoon bij je gemeente of stad aan te spreken. Go for it!
Wil je graag aan de slag met Jonge Wegweters? Neem contact met ons op.
Deelnemen als beleidsmaker aan Jonge Wegweters
Ik ben beleidsmaker (jeugdambtenaar, mobiliteitsambtenaar,…) en wil met Jonge Wegweters aan de slag.
Bedankt voor je interesse in Jonge Wegweters en je ambitie om jongeren te betrekken bij het lokale mobiliteitsbeleid. Deze toolbox helpt je de impact van je mobiliteitsbeleid op verplaatsingen van jongeren te onderzoeken, input en draagvlak te genereren voor je mobiliteitsplan (in opmaak) of concrete mobiliteitsprojecten af te toetsen.
read more
Wil je graag aan de slag met Jonge Wegweters? Neem contact met ons op.
Deelnemen als leerkracht aan Jonge Wegweters
Ik ben leerkracht en wil met Jonge Wegweters aan de slag.
Met Jonge Wegweters bied je je leerlingen een boeiend maatschappelijk project aan en realiseer je onmiddellijk verschillende vakoverschrijdende en vakgebonden eindtermen. Ideaal om je gemeente of stad aan te spreken en samen een Jonge Wegweters traject te doorlopen dat écht impact heeft op de leefwereld van je leerlingen.
Lees meer
Wil je graag aan de slag met Jonge Wegweters? Neem contact met ons op.
Hoe ziet een Jonge Wegweters traject eruit?
Het Jonge Wegweters traject is opgedeeld in 6 stappen. We onderscheiden een fase waarin ervaringen en ideeën van jongeren worden verzameld. Vervolgens worden de resultaten geanalyseerd en besproken in groep. In een laatste fase worden aanbevelingen gemaakt en gepresenteerd aan het college van burgemeester en schepenen. Bekijk de video waarin de 6 stappen worden uitgelegd.
Stap 1 – Routes digitaliseren met de Fietstrack
Via het platform van de Fietstrack, een initiatief van UGent, kunnen jongeren zowel hun woon-schoolroutes als verplaatsingen in hun vrije tijd (uitgaan, hobby’s, shoppen, vrienden- of familiebezoek) digitaliseren. Ze beoordelen bepaalde punten en lijnen op deze routes en duiden de gebruikte vervoersmodi aan.
Ze vullen ook een korte enquête in over hun mobiliteitskeuzes, veiligheidsmaatregelen en de algemene fietsveiligheid in de stad of gemeente. Deze data vormt de basis voor het verdere traject.
Stap 2 – Mobiliteitsbeleving
Tijdens de eerste bijeenkomst ligt de focus op de directe mobiliteitsbeleving van de Jonge Wegweters-groep.
De Wekkertocht is een activerende methodiek om de mobiliteits- en ruimtelijke beleving op het terrein te bevragen en ondervinden.
De Belevingsronde is een gespreksmethodiek waarin gepeild wordt naar de algemene mobiliteitsbeleving via stellingen- en vragenkaartjes.
De Fietstrack Analyse gebeurt samen met de jongeren. De groep krijgt de meest opvallende resultaten uit de Fietstrack voorgeschoteld en analyseert samen de synthesekaart.
Stap 3 – Toekomstbeeld
In de Kritische Vragenronde bespreekt de expert mobiliteit (of omgeving) enkele mobiliteitscases (uit de voorgaande stappen) die aansluiten bij de leefwereld van de jongeren. De jongeren kunnen kritische vragen en bedenkingen voorleggen aan de mobiliteitsexpert.
De Droomoefening biedt jongeren de vrije ruimte om hun ideale mobiliteitssituatie vorm te geven in woord en beeld.
Stap 4 – Aanbevelingen
In stap 4 komen alle ideeën samen en maken de jongeren een lijst op van hun prioritaire aanbevelingen.
In het Budgetspel rangschikken de jongeren projectfiches en verdelen ze een realistisch mobiliteitsbudget over de verschillende projecten.
Via de Mentimeter rangschikken de jongeren de generieke en conceptuele aanbevelingen.
Via de methodiek van de Ambassadeur worden de jongeren uitgedaagd om na te denken welke rol de school of vereniging kan spelen bij de realisatie van de aanbevelingen.
Stap 5 – Dialoog en Deal
In stap 5 is het tijd om het college van burgemeester en schepenen op de hoogte te brengen van de wensen en ideeën van de jongeren.
Jongeren maken cadeauboxen gevuld met materialen die verwijzen naar een prioritair project of aanbeveling en overhandigen die aan de beleidsmakers. Nadien gaan ze er over in gesprek.
De beleidsmakers worden uitgenodigd voor de MobiliteitsEXPO. Aan de hand van maquettes lichten de jongeren hun aanbevelingen verder toe.
Elk dialoogmoment tussen het college van burgemeester en schepenen en de groep Jonge Wegweters eindigt met het ondertekenen van een Jonge Wegweters Deal waarin de belangrijkste engagementen worden vastgelegd.
Stap 6 – Terugkoppeling
De Jonge Wegweters Deal vormt voor het lokale bestuur de basis voor een Terugkoppeling. Binnen de tijdspanne van zes maanden koppelt de stad of gemeente terug over hoe ze de resultaten en aanbevelingen van Jonge Wegweters integreert in het mobiliteitsbeleid.
Download hier de Jonge Wegweters Toolbox
Download hier de Hoppin methodiek
Sjablonen die je helpen om de methodieken uit te voeren
Download de Jonge Wegweters Visietekst
Wil je graag aan de slag met Jonge Wegweters?
Vraag hier je deelname gesprek aan
Laat je telefoonnummer en e-mail achter en wij nemen spoedig contact met je op.
"*" geeft vereiste velden aan
Zij werkten al met de Jonge Wegweters toolbox
“De jongeren zijn enthousiast en ook het college van burgemeester en schepenen gaf aan dat Jonge Wegweters de manier van participatie is die ze willen. Je voelde de betrokkenheid van de jongeren en de oprechte sérieux van het college.”
Hannes Vanmeenen, programmaregisseur kindvriendelijk Kortrijk
“Jonge Wegweters is een eenvoudige manier om de stem van jongeren te horen. Je hebt er niet veel werk mee en krijgt een rapport met een hoop concrete aanbevelingen. Een ander voordeel is de samenwerking met de school. Het thema verkeer valt binnen de eindtermen van de school”.
Veerle Aerts, mobiliteitsambtenaar Peer
“Burgerschap is een belangrijke eindterm. Zeker de aandacht voor het ‘waarom’ van participatie is een interessante insteek voor scholen. Leerkrachten hebben het vaak moeilijk om burgerschap en de overkoepelende eindtermen te integreren in hun lessen. Met de methodieken van Jonge Wegweters sla je de nagel op de kop.”
Tara Brouwers, leerkracht gedragswetenschappen, Stedelijke Humaniora Dilsen-Stokkem
“Dankzij de methodieken van Jonge Wegweters zie je de leerlingen stap voor stap openbloeien en durven ze zelf ideeën en projecten voorstellen.”
Michiel Dieleman, Mobiliteitsexpert Bornem
“Jonge Wegweters begint met de juiste technieken. Vertrekkende vanuit de leefwereld van de jongeren maak je connectie met het mobiliteitsplan. Omgekeerd zou het niet werken en te wollig en conceptueel blijven.”
Marina de Vet, Mobiliteitsexpert Kortrijk
Ontdek alle Jonge Wegweters praktijkvoorbeelden
Wevelgem
Burgemeester en leerkracht Jan Seynhaeve integreerde de methodieken van Jonge Wegweters in zijn lessen en organiseerde een breed inspraaktraject.
Kasterlee
"Afspreekpunten voor jongeren maken langs fietsroutes. Het is belangrijk dat jongeren een plaats hebben waar ze mogen zijn".
Geel
Meer dan 500 jongeren werden via het platform van de Fietstrack bevraagd over hun verplaatsingen. Nooit eerder gebeurde dit in Vlaanderen op zo'n grote schaal.
Heist-op-den-Berg
Heist-op-den-Berg werkt Jonge Wegweters Deal uit met de leerlingen van het 6e jaar hout- elektriciteits- en mechanische technieken.
Bornem
Voor de gemeente Bornem was Jonge Wegweters het eerste grote inspraaktraject met jongeren uit TSO/BSO.
Mechelen
De stad Mechelen trok voor Jonge Wegweters naar de klasgroep 5 biotechnische wetenschappen.