Hoe communiceer je over Jonge Wegweters?
Maak Jonge Wegweters zichtbaar in de stad of gemeente
Jonge Wegweters is een dankbaar en visueel aantrekkelijk project om zowel aan jongeren als aan alle burgers te tonen hoe het lokale bestuur jongeren concreet betrekt bij het beleid. Met deze tips willen we jou, je dienst communicatie en je lokaal bestuur ondersteunen in de communicatie over jullie lokale Jonge Wegweters-traject. In deze map staat heel wat materiaal downloadbaar om je gemeentelijke communicatie op te leuken. Gebruik ze voorafgaand, tijdens en in navolging van het traject. Laat je inspireren door deze tips en zet Jonge Wegweters mee op de kaart.
Gebruik de huisstijl van Jonge Wegweters
Om de huisstijlelementen van Jonge Wegweters te integreren in je gemeentelijke communicatie, kan je het logo en alle toepassingen downloaden via onderstaande link. Je vindt er de huisstijlgids met grafische elementen voor zowel print als online gebruik.
Het lettertype Roboto is te gebruiken via Google Fonts. Dit voor zowel online als offline gebruik. De volledige letterfamilie kan je vinden via deze link.
Jonge Wegweters op jouw socials
Wil je op je sociale mediakanalen communiceren over Jonge Wegweters of het traject zichtbaar maken via Instagram Stories? De illustraties en stickers van Jonge Wegweters vind je in de branding map hieronder. Gebruik de zoekterm ‘Jonge Wegweters’ voor extra gifs op Instagram. Met de tags #jongewegweters @bataljong en @kindensamenleving vergroten we mee de zichtbaarheid van je berichten.
Nodig de pers uit
Met de methodieken Dialoog en Deal gaan de Jonge Wegweters in gesprek met lokale beleidsmakers en ondertekenen ze een wederzijds engagement. De Mobiliteitsexpo presenteert de aanbevelingen van jongeren op een visuele manier. Laat dit moment niet voorbijgaan zonder persuitnodiging of persbericht over het engagement van de jongeren. De focusgroep wil misschien wel een rol spelen bij de perscommunicatie?
Jonge Wegweters op jouw socials
Hieronder vind je een stencil van Jonge Wegweters dat je kan gebruiken om realisaties op het terrein te taggen. Voer je een quick win of aanbeveling uit? Maak het zichtbaar met tijdelijke markeringsverf zodat het opvalt bij de jongeren die er voorbijkomen. Of laat de jongeren het stencil zelf sprayen en maak samen een ‘viermoment’ van de verwezenlijking.
Informeer de burger
Wil je ook andere inwoners informeren over de realisaties dankzij Jonge Wegweters? Met het sjabloon kan je een tijdelijk informatiebord, paneel of banner vormgeven op maat van je lokale context. Via een korte toelichting informeer je passanten. Voeg daarbij het gemeentelijk logo en een QR-code toe, zodat inwoners meer informatie vinden over het traject en de resultaten op de website van het lokale bestuur.
Vraag toestemming aan de jongeren om het beeldmateriaal te gebruiken wanneer je Jonge Wegweters in beeld brengt. Vanaf 14 jaar kan een jongere zelf toestemming geven voor het gebruik van beeldmateriaal. De extra toestemming van ouders is handig, maar in de praktijk niet noodzakelijk.
Bron: www.ikbeslis.be
Wil je het lokale traject kaderen in de brede Vlaamse mobiliteitscontext? Neem de website van Jonge Wegweters op in je communicatie. Wij brengen je graag als praktijkvoorbeeld in beeld.
Wil je jongeren bereiken met je communicatie? Zet dan in op een aantrekkelijke communicatiemix op maat van jongeren. Schrijf er over in je informatieblad en op de website, maar vergeet de (nieuwe) mediakanalen van jongeren niet. Ook posters, flyers en Smartschool zijn kanalen die jongeren bereiken om bijvoorbeeld een oproep te doen voor Jonge Wegweters of de resultaten met hen te delen.
Stuur ons jouw Jonge Wegweters ervaringen
Heb je zelf inspirerende ideeën of voorbeelden van communicatie over Jonge Wegweters?
Laat het ons weten via info@jongewegweters.be.